Το έλεος και η αγάπη του Θεού θα μας αξιώσει σε λίγο να διαβούμε στο κατώφλι της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, της πνευματικής αυτής περιόδου που αποτελεί την καρδιά του εκκλησιαστικού έτους και την πηγή που ποτίζει ολόκληρη την λειτουργική μας ζωή. Η πνευματική αυτή περίοδος αποσκοπεί στην προετοιμασία όλων μας για να προσεγγίσουμε το Μυστήριο του Σταυρικού Πάθους του Κυρίου μας και να γευθούμε την ζωή, την ελπίδα και την χαρά, που μας χαρίζει η Ανάσταση Του.
Ποιο είναι όμως το νόημα της περιόδου αυτής και ποια θα πρέπει να είναι η δική μας επιδίωξη? Είναι δύο βασικά ερωτήματα τα οποία πρέπει να μας απασχολήσουν. Τις απαντήσεις μας τις δίνουν οι Άγιοι Πατέρες της Εκκλησίας και οι Ιεροί Υμνογράφοι. Το νόημα της Μεγάλης Τεσσαρακοστής συνοψίζεται σε μία λέξη : στην εγκράτεια, η οποία κατά τον Μ. Βασίλειο δεν είναι απλώς αποχή από ορισμένες τροφές, αλλά η αναίρεση της αμαρτίας και η αποξένωση από τα πάθη, ενώ ο Ι. Χρυσόστομος θα υπογραμμίσει ότι εγκράτεια σημαίνει να μην παρασυρόμαστε και να μην υποκύπτουμε σε κάποιο πάθος. Έτσι για την Εκκλησία εγκράτεια είναι κάτι πολύ ευρύτερο από την νηστεία των αρτύσιμων τροφών, αφού εκφράζει τον πνευματικό μας αγώνα για την καταπολέμηση των παθών και των επιθυμιών που μολύνουν την ψυχή . Κατά την διάρκεια της Μεγάλης Τεσσαρακοστής μας χρειάζεται και η εγκράτεια από τις τροφές. Εγκράτεια και στην ποσότητα και στην ποιότητα των τροφών, εγκράτεια όμως και στα μάτια, στην γλώσσα, στα αφτιά και σε κάθε τι που μας κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και θα απομακρύνει από την ζωή μας τον Ήλιο της Δικαιοσύνης, που είναι ο Χριστός. Τι αξία έχει άραγε η νηστεία όταν η γλώσσα μας κακολογεί, κατακρίνει και συκοφαντεί? Ποια σημασία έχει η νηστεία των τροφών όταν τα μάτια μας τρέφονται με άσεμνα θεάματα, όταν τα αφτιά μας ακούνε ευχαρίστως διαβολές και συκοφαντίες? Ποια η σημασία της νηστείας, όταν μας έχει κυριεύσει η φιλαργυρία, όταν είμαστε δεμένοι με τα επίγεια αγαθά και ξεχνάμε τα Επουράνια που αναμένουν τους πραγματικούς αγωνιστές?
Ο Μέγας Βασίλειος ,την Θ. Λειτουργία του οποίου θα τελούμε τις πέντε Κυριακές της Σαρακοστής με δύο ομιλίες του φωτίζει από κάθε πλευρά το θέμα της νηστείας προτρέποντας μας να νηστέψουμε νηστεία ευπρόσδεκτη και ευάρεστη στον Θεό. Αληθινή νηστεία είναι η απομάκρυνση από οτιδήποτε κακό και αμαρτωλό-η εγκράτεια της γλώσσας, η αποχή από τον θυμό, ο χωρισμός από τις αισχρές επιθυμίες, την καταλαλιά, το ψέμα και την επιορκία. Η απουσία και η στέρηση αυτών είναι αληθινή νηστεία. Όταν αγωνιζόμαστε για όλα αυτά, λοιπόν, τότε η νηστεία μας είναι καλή και ωφέλιμη τονίζει ο Οικουμενικός Διδάσκαλος.
Για να καταλάβουμε όμως το νόημα της Μεγάλης Τεσσαρακοστής θα πρέπει να συμμετέχουμε τακτικά στις Κατανυκτικές Ακολουθίες της οι οποίες θα μας προσφέρουν χάρη, ευλογία και μεγάλη πνευματική ωφέλεια. Παράλληλα να φροντίσουμε, με την άδεια του Πνευματικού μας ,να κοινωνούμε όσο γίνεται πιο συχνά την απαραίτητη για την ενίσχυση της προσπάθειας μας Πνευματική Τροφή από το Άγιο Ποτήριο το Σώμα και το Αίμα του Χριστού μας.
Με την συμμετοχή μας στην Λατρεία της Σαρακοστής, την νηστεία, την εγκράτεια, την συγχώρηση σε όσους πικράναμε και την παροχή συγχώρησης σε όσους μας πίκραναν και γενικά με την διάθεση για αγώνα πνευματικό ο οποίος θα μας επιφέρει καρπούς μετανοίας ,θα αξιωθούμε να αντικρίσουμε και να ζήσουμε την Αγία Ημέρα της Εγέρσεως, το τερπνόν Πάσχα και οι ψυχές μας να λουστούν από το Ανέσπερο Φως που πηγάζει από τον Πανάγιο Τάφο του Κυρίου μας.
Ας προσπαθήσουμε στηριγμένοι στις ευχές τις Εκκλησίας μας, έχοντας συνοδοιπόρους τους Αγίους και την Παναγία μας να ζήσουμε την φετινή Σαρακοστή με περισσότερη προθυμία, με καλύτερη διάθεση, με μεγαλύτερη συνέπεια κάνοντας κάτι περισσότερο απ’ ότι κάναμε τα προηγούμενα χρόνια. Το κέρδος θα είναι μεγάλο και οπωσδήποτε δικό μας.